Nuorten kirjoitukset
Positiivisella asenteella kohti työelämää
Teksti: Minna Korva-Perämäki Oulun naapurikunnassa Kempeleessä koko ikänsä asunut Onni ei ole haasteista huolimatta antanut periksi, vaan on edennyt kohti itselleen mielekästä työelämää vaihe vaiheelta.
Iikan rauhallisen olemuksen alla kuplii vallaton hurmuri
Teksti: Minna Korva-Perämäki Jokaisen nuoren olisi hyvä tunnistaa omat vahvuudet ja oppimistavat sekä kyetä ottamaan ne käyttöön silloin, kun lähtee jatko-opiskelemaan ja kohti omaa itsenäistä elämää. Vahvuuksia tukemalla nuori voi saavuttaa huikeitakin unelmia!
Asuntolassa olo valmistaa itsenäistymiseen
Autismikirjon nuori 17-vuotias nuori pohtii omaa yllättäen eteen tullutta muuttoaan opiskelupaikkakunnalle. Opiskelu- ja asuntolapaikan järjestämiseen tarvittavat käytännön toimet jäivät vanhempien hoidettavaksi. Siirtymävaiheen tuki ja tiedonsiirto ei toteutunut peruskoulun ja toisen asteen oppilaitoksen välillä. Nuori kuitenkin käsittelee itsenäistymistään ja tulevaisuuttaan luottavaisin mielin vanhempiensa tukemana.
Maalta kaupunkiin
Teksti: Kai LaitinenMuutossa kaikki lähti liikkeelle tietenkin tärkeimmistä selvitettävistä asioista eli paikkakunnasta ja sen parhaista alueista asuntojen laadun suhteen sekä palveluiden läheisyydestä.
Siviilipalvelus ensin, sitten opiskelemaan!
Teksti: Päivi Liukkonen Kuvat: Sami ArolaSiviilipalvelusmies Miika Sallinen on juuri saanut väritettyä piirtämänsä joulukortin. Värit tuovat sarjakuvamaiseen korttiin joulun tunnelmaa. Kortissa itämaan viisaat tietäjät ovat joutuneet vallan yllättävään osoitteeseen, kun joulun tähti on johdattanut heidät funktionalistisen arkkitehtuurin merkkiteoksen, Paimion parantolan, edustalle. Testikatsojat huokailevat ihastuksesta ja pyrskähtävät nauruun. Kortti erottuu varmasti muista!
Työntekoa voimavarat säilyttäen
Teksti: Katriina Ekola Kuvat: Aslak RantakokkoHeikki Ojala, Autismiliiton vertaisosaaja ja kokemusasiantuntija, kertoo oman tarinansa yliopisto-opinnoista ja työelämään siirtymisen haasteista.
Yksi merkityksellinen elämä
Teksti ja kuvat: Sini RantanenVeeti Nevalaisen elämä ei ole ollut helppoa. Kokemusasiantuntijana hän on päässyt kääntämään vaikeudet voimavaraksi. Päivän päätteeksi hän toivoo itse tuovansa tähän maailmaan enemmän hyvää kuin pahaa.
Aistipoikkeavuudet kuormittavat siirtymävaiheissa – mutta niistä selviää
Autismikirjon nuoriElämme maailmassa, jossa aistitiedon tulva on tauotonta. Suurimmalle osalle väestöstä kaupassa taustalla pauhaava radio ja ilmassa leijuva hajuvesien sekamelska ovat jo niin olennainen osa ympäristöä että niiden olemassaoloon ei edes kiinnitä huomiota – ja pahimmillaankin ne aiheuttavat korkeintaan alkavaa päänsärkyä. Niille, joilla on poikkeavuutta aistitoiminnoissa tai aistitiedon käsittelyssä, ne voivat kuitenkin muodostua kaikessa kuormittavuudessaan jopa tavallisen arjen esteeksi.
En ole hyvä ihmisten kanssa, mutta olen todella hyvä eläinten kanssa
Teksti ja kuvat: Sini RantanenTekla Jäntti ei aina tiedä, mitä sosiaalisissa tilanteissa pitäisi sanoa tai tehdä. Sen sijaan papukaijojen Sammyn ja Andyn sekä labradorinnoutajan Latten kanssa on helppoa olla selkeä ja johdonmukainen.
Nyt päätän itse kenkieni paikasta
Teksti: Elina Löfström
Elina Löfströmille lapsuudenkoti oli maailman paras paikka. Siksi muutto omilleen oli prosessi, jossa otettiin askel kerrallaan.Kotini on aina ollut minulle rakas; maailman paras paikka.
Vanhempien kirjoitukset
Amerikan autismi on myös Suomen autismi
Autismikirjon nuoren vanhempi Autistinen nuori on aina mielenkiintoinen ja usein hauska. Se, miten autismi muuttuu nuoruudesta aikuisuuteen, on meille vielä osin tuntematonta. Kuljemme kohti uutta seikkailua mieli avoinna.
Mikään ei mennyt ensimmäisen vuoden syksynä hyvin!
23-vuotiaan Asperger-nuoren yliopisto-opintojen alkutaival ei ollut kaikista helpoin. Ratkaisevassa roolissa oli yhteisen kielen löytyminen yliopiston ja kodin välillä sekä nuoren vahva halu suunnata koti aikuisuutta ja tulevaa.Lue Asperger-nuoren vanhemman haastattelu nuoren korkeakouluopintojen aloituksesta.
Muutto omaan kotiin – ennakoiden ja vaiheittain
Itsenäistyminen ja muutto lapsuuden kodista omaan asuntoon tapahtui ennakoiden ja vaiheittain. Oman mieluisan kodin löytyminen ja arjentaitojen vaiheittainen harjoittelu edesauttoivat lapsuudenkodista irtaantumista.Lue haastattelu Asperger - nuoren vanhemman kokemuksista nuoren itsenäistymiseen liittyen.
Ammattilaisten kirjoitukset
Matkalla itsenäiseen elämään – ymmärrystä ja yksilöllisiä ratkaisuja
Teksti: Minna Korva-Perämäki Omaan kotiin muuttaminen on kenelle tahansa meistä jännittävä tilanne. Itsenäisen elämän aloittaminen vaatii kuitenkin paljon muutakin kuin huonekalujen ja astioiden hankkimista, sillä omassa kodissa asuminen edellyttää tavallisia arjen hallinnan taitoja sekä uusien asioiden omaksumista.
Unelmapolku yliopistoon
Teksti: Kirsi PöykköKirsi Pöykkö on laatinut Unelmapolku -mallin autismikirjon nuoren yliopistoon siirtymiselle. Unelmapolulla korkeakouluopintojen ennakointi, suunnittelu ja opiskelussa tarvittavat tukitoimet toteutuvat ihanteellisella tavalla.
Kaikille perheille sopivia palveluita ja tukea
Teksti: Taija Halme, Kehitysvammaisten palvelusäätiöSe, että perheiden tarvitsemat palvelut arvioidaan jokaisen organisaation toimesta uudelleen, on kallista ja tuhlaa yhteiskunnan resursseja. Taija Halme kirjoittaa perheiden haasteista pysyä mukana palveluverkossa.
Saattaen yläkoulusta lukioon
Teksti: Kirsi PöykköKuva: Tanja Hautamäki Jatko-opintoihin siirtyminen on koulupolulla nivelvaihe, mikä edellyttää monien uusien taitojen hallintaa. Se on jännittävä ja paljon uutta sisältävä vaihe kaikille nuorille – saati autismikirjolaiselle. Ennakoinnin ja taitojen harjoittelun tarve korostuu tässäkin vaiheessa.
Nuori täyttää 16 vuotta – moni asia muuttuu palveluissa ja tuessa
Teksti: Erja Pietiläinen, erityisasiantuntija, lapsi- ja perhepoliittiset asiatKehitysvammaliitto ry Nuoren lähestyessä aikuisuutta monet asiat muuttuvat. Iän myötä nuorelle syntyy uusia oikeuksia, jotka tuovat mukanaan myös velvollisuuksia. Nuoren perheineen on hyvä valmistautua muutoksiin, jotka koskevat nuoren palveluja ja tukea.
Onnistumiset vievät eteenpäin!
Teksti: Leena Toivanen, TKI-asiantuntija, Centria -AmmattikorkeakouluLeena Toivanen on ollut mukana Askel aikuisuuteen-projektin yhteiskehittämisessä. Kirjoituksessaan Leena kertoo Centria-ammattikorkeakoulun tukikeinoista ja omista kokemuksistaan, jotka perustuvat hanketyöhön opiskelijoiden ja työttömien kanssa.
Miten tuen autismikirjon oppilasta?
Teksti: Päivi Norvapalo, Autismiliiton puheenjohtaja, ohjaava opettaja, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri Kuva: ValteriAutismikirjon oppilas kuormittuu usein kouluympäristössä, joka ei ole suunniteltu tukemaan oppilasta toiminnanohjauksen, sosiaalisen vuorovaikutuksen ja aistisäätelyn pulmissa. Autismikirjon oppilaan tukemiseen on valtavan paljon keinoja, joita koulussa voidaan toteuttaa helposti.
Vähemmän huolia, enemmän unelmia – HOT -menetelmillä voimavaroja vanhemmuuteen
Teksti: Riikka Seppälä Kuva: Niina SalokangasErityislapsen vanhemmuutta varjostavat monet erityiset huolet. Huolehdimme lapsen hyvinvoinnista, koulunkäynnistä, kaverisuhteista, tulevaisuudesta sekä ylipäätään pärjäämisestä samanlaisilta samanlaisille suunnittelussa maailmassa. Kun yksi huoli hellittää, nurkan takana on jo toinen odottamassa. Se, miten me vanhempina opimme kulkemaan tällä tunnepolulla ja kuinka saamme tukea matkanteossa, määrittää sen, millaiseksi arki ja vanhemmuuden voimavarat muovaantuvat.
Kun erityisnuori muuttaa pois kotoa – vanhemmat tunteiden pyörityksessä
Teksti ja kuvat: Marianne Kulmala, neuropsykiatrinen valmentaja, Merikratos OyItsenäistymisessä tarvitaan taitoja, joiden avulla kyetään selviytymään arjen askareista, hoitamaan taloutta sekä tukemaan omaa henkistä ja fyysistä hyvinvointia. Myös ystävyyssuhteiden ylläpitäminen ja sosiaaliseen toimintaan osallistuminen ovat itsenäistymiseen kuuluvia tärkeitä taitoja. Autismikirjon nuoret tarvitsevat itsenäistyäkseen usein läheistensä vahvaa tukea. Itsenäistymisen taitojen harjoittelu vaatiikin sinnikkyyttä sekä tarvittaessa yksilöllisiä tukitoimia. Erilaiset terapiat ja kuntoutusmuodot ovat tärkeässä roolissa myös itsenäistyvän nuoren elämässä. Uuden elämäntilanteen ja tulevan muutoksen suunnittelu kannattaa aloittaa hyvissä ajoin, mieluiten muutamaa vuotta aiemmin kuin itsenäistymisen ennakoidaan olevan ajankohtainen.
NEPSY -asiakkaiden kohtaaminen sosiaalityössä
Haastattelu: Jaana Kasi, sosiaalityöntekijä, Seinäjoen kaupunki/VammaispalvelutSosiaalityöntekijä Jaana Kasi kertoo haastattelussa Seinäjoen kaupungin vammais- ja nepsypalveluista työntekijän näkökulmasta.
Autismikirjon nuorten kohtaamisia toisen asteen opinnoissa
Teksti: Opetusalan ammattilainen Työni kautta olen oppinut tuntemaan autismikirjon nuoria; heidän vahvuuksiaan, kiinnostuksen kohteitaan ja haasteitaan. Jokainen nuori on ollut oma ainutlaatuinen persoonansa.
Autismikirjon ihmisen monet haasteet
Teksti: Asko Niemelä, Psykiatrian erikoislääkäri, Wellmind Terveys Oy Marika Koivuniemi, KM, Oppimisen tutkija, Oulun yliopisto Marja Paloste, KM, opettaja, Vuolle Setlementti ry Kokemuksemme mukaan kuntoutuksessa huomio kiinnittyy usein siihen, mitä vaikeuksia yksilöllä on, kuinka puutteellista käyttäytyminen on, mitä toiminnanohjauksellisia taitoja puuttuu. On toki hyvä ja tarpeellista, että kyseiset asiat huomioidaan. Tukea tulisi kuitenkin yhä enemmän kohdistaa myös muihin haasteisiin, aistimaailman vaikeuksiin, tunnetaitojen kehittymiseen, mielentämisen vaikeuksiin, kehollisuuteen ja käsitykseen omasta pystyvyydestä.
Kohtaamisen hetkissä olemme oivalluksen äärellä
Teksti: Satu HäkkinenNeuropsykologian erikoispsykologi (VET)
Toisen ihmisen kohtaaminen auttamistyössä on aina ensiarvoista. Yleensä työskentelyssämme tavoitellaan aina jonkinasteista muutosta, jotta asiakkaan tilanne olisi parempi. Muutoksen aikaansaaminen on kuitenkin aina vaikeaa, kenelle tahansa. Se vaatii eteenpäin vievää voimaa ja tahtoa poiketa totutusta. Muutokseen pyrkiminen vaatii myös rohkeutta ja luottamusta. Luottamus taas lisääntyy kohdatuksi tulemisen kokemuksesta.
Kahden kulttuurin kohtaamisia
Teksti: Anne BjörkstenPsykiatrinen sairaanhoitaja, DKT -terapeutti ja neuropsykiatrinen valmentaja
Tony Attwood puhuu kirjassaan Aspergerin oireyhtymä lapsuudesta aikuisuuteen osuvasti ”väärän planeetan oireyhtymästä”. On helpompi kohdata autismikirjon nuoria, kun ymmärtää heidän tulevan toisesta kulttuurista. Miten sinä ammattilaisena ohjaat ja tuet vieraan kulttuurin nuorta löytämään omat vahvuutensa ja paikkansa yhteiskunnassamme?