Teksti: Minna Korva – Perämäki
Meistä jokainen on oma persoonansa, jolla on yksilöllisiä taitoja, vahvuuksia ja heikkouksia. Jostakin syystä meidät ihmiset on rakennettu niin, että tunnistamme kyllä helposti heikkoutemme, mutta tarvitsemme joskus reippaastikin apua ja tukea vahvuuksiemme löytämiseen.
Omia vahvuuksia on haastava löytää ja hahmottaa, jos joutuu käyttämään kaikki jo olemassa olevat voimavarat ihan tavallisen arjen hallitsemiseen. Näin käy usein autismikirjon ihmisille sekä muille vahvaa erityistä tukea tarvitseville henkilöille. Tämän vuoksi onkin tärkeää, että jokaisen lapsen vahvuuksia ja lahjakkuuksia korostettaisiin jo päiväkodista lähtien.
Jokaisen nuoren olisi hyvä tunnistaa omat vahvuudet ja oppimistavat, sekä kyetä ottamaan ne käyttöön viimeistään silloin, kun lähtee jatko-opiskelemaan ja kohti omaa itsenäistä elämää. Omat vahvuudet voivat olla mitä vain maan ja taivaan väliltä. Niitä tukemalla nuori voi saavuttaa huikeitakin unelmia. Vahvuuksien tunnistamisen myötä nuoren itsevarmuus lisääntyy ja mahdollisuudet pärjätä niin opinnoissa, harrastuksissa, työelämässä kuin sosiaalisissa suhteissa paranevat.
Omia vahvuuksia voi selvittää tekemällä muun muassa erilaisia testejä ja harjoituksia netissä sekä ottamalla yhteyttä esimerkiksi omaan sosiaaliohjaajaan tai opinto-ohjaajaan. Netistä erilaisia vahvuustestejä löytyy muun muassa Kun koulu loppuu -sivustolta, Suomen mielenterveys ry:n sivuilta sekä Peda.net -palveluista.
Opiskelujen kautta itsenäiseen elämään
Uudelle paikkakunnalle muuttaminen on jännää ja siellä liikkumaan opetteleminen eri kulkuvälineillä vielä jännempää. Kokkolassa vanhempiensa kanssa asuva Iikka (22) kertoo verkkaisen rauhallisesti, että hän on opiskellut viimeiset kaksi vuotta ammattiopisto Luovin TELMA-linjalla Limingassa.
– Opettelin kulkemaan isäni kanssa ensin junalla Kokkolasta Ouluun ja Oulusta linja-autolla Liminkaan koulun henkilökunnan tuella. Itse en koe matkustamista haastavaksi nyt totuttuani siihen, vaikka olihan se toki alussa vähän vaikeaa. Vietän kesäloman Kokkolassa vanhempieni luona, mutta jatkan tulevana syksynä opiskeluja Limingan Taidekoulun sarjakuva- ja animaatiolinjalla. Sarjakuvalinjalla valmentuu sarjakuvantekijäksi ja siellä voi opiskella käsittääkseni ainakin vuoden. Minulla on siis muutto Liminkaan edessä, hän tuumailee.
Iikka jatkaa, että hän tulee asumaan näillä näkymin opiskelija-asunnoissa, mutta taloudellisesta puolesta ei vielä tiedä sanoa mitään.
– Opiskelin Limingan Luovilla ensin vähän aikaa VALMA-linjalla, mutta siirryin aika pian TELMA-linjalle ohjaajien ehdottamana. Tykkään kovasti piirtämisestä ja erityisesti sarjakuvien tekemisestä, joten Taidekoulu voi olla hyväkin paikka minulle tulevaisuutta ajatellen. Meillä taitaa olla taiteilijoita suvussa, sillä setänikin on opiskellut siellä.
Iikka haaveilee valmistuvansa jonakin päivänä sarjakuvapiirtäjäksi, kirjailijaksi tai psykologiksi.
– Peruskouluaikana tykkäsin kuvaamataidosta ja kotitaloudesta, mutta kemia, fysiikka ja matematiikka eivät olleet minun juttujani. Aloitin myös lukion opinnot ennen kuin lähdin Luoville Liminkaan ja jatkoin joidenkin aineiden suorittamista TELMA-koulutuksen ohella. Sain suoritettua lukion kyllä kokonaan, mutta kirjoituksissa ylioppilaslakki jäi kiinni kahdesta aineesta. Tavoitteenani on saada tulevan vuoden aikana ylioppilastutkinto valmiiksi, Iikka suunnittelee.
Taitoja ja mahdollisuuksia
Iikka kertoo harjoittelevansa itsenäistä elämää myös kesäloman aikana, vaikka onkin harmistunut siitä, ettei ole saanut vielä omaa asuntoa.
– En tiedä, tulenko opiskelujen jälkeen asumaan Kokkolassa, sillä enemmän minua huolestuttaa se, että saanko omaa asuntoa koskaan, hän puuskahtaa hieman turhautuneena.
Iikka aikoo nyt nauttia kuitenkin kovista helteistä ja viettää aikaa perheen koirien kanssa, uida uima-altaassa ja käydä mökillä Himangan saaristossa.
Iikan Eija-opettaja Limingan Luovilta kertoo, että Iikka on hyvin persoonallinen nuori mies, jolla on valloittava huumorintaju.
– Iikan vahvuuksia ovat ehdottomasti hänen kykynsä hahmottaa pienetkin kirjoitusvirheet esimerkiksi englanninkielisestä tekstistä sekä nopea kyky kirjoittaa näppäimillä. Iikan kanssa on mukava tehdä yhteistyötä ja yritimmekin koko TELMA- koulutuksen ajan antaa Iikalle mahdollisimman paljon aikaa tuoda omia ajatuksia ja taitoja esille.
– Iikka on erittäin älykäs nuori mies, jolla on autismikirjon henkilönä tyypillisesti haasteita sanallisessa viestinnässä. Iikka on olemukseltaan hyvin rauhallinen ja verkkainen kaveri. Hän tulee kyllä pärjäämään elämässä hyvin, vahvan tuen avulla, mutta sen vastaanottaminen on hänelle vaikeaa. Onneksi kuulemieni tietojen mukaan Limingan Taidekoulussa on hyvin tarjolla erilaista tukea jatkoa ajatellen, Eija-opettaja painottaa huokaisten.
Iikka itse kertoo, ettei tarvitse apua ja tukea, vaikka muut tuntuvat olevankin sitä mieltä.
– Olen kerran harjoitellut laskujen maksamista asuntolaohjaajan ehdottamana, mutta se ei nähtävästi mennyt ihan nappiin. Ruokakaupassa asioimisen hallitsen kyllä itse, samoin kuin pienet raha-asiat sekä linja-autolla kouluun matkustamisen. Koulupäivät olivatkin minulla pitkiä, sillä jouduin heräämään jo kello kuusi aamulla ja palasin asuntolaan takaisin vasta neljän aikaan. Iltaisin tykkäsin lukea muun muassa fantasiaseikkailuja, selata puhelinta sekä ratkaista ajattelua vaativia aivopähkinöitä, hän kuvailee.
VALMA eli ammatilliseen koulutukseen valmentava koulutus antaa opiskelijalle valmiuksia hakea ammatilliseen tutkintokoulutukseen ja vahvistaa edellytyksiä suorittaa ammatillinen tutkinto.
TELMA eli työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus on suunnattu laajempaa erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille.
Artikkeli on julkaistu Autismi-lehdessä 3/2021